Szukaj

poniedziałek, 22 lipca 2013

17 lipca - Żuławy Wiślane, Ujście Wisły, Tczew

17 lipca moja ciocia miała pojechać służbowo do Gdańska, a zawoził ją mój tata. Dzień wcześniej dogadałem się z tatą, że i ja pojadę, a późnym wieczorem udało się dograć Olka.

Więc, 17 lipca, środa. 3:30 wyjeżdżamy, po szóstej jesteśmy w Toruniu, gdzie do samochodu wsiada Olek. Na początku Olek gadał więcej z moim tatą niż ze mną, ale w końcu się rozkręciliśmy ;). O 8 byliśmy w Gdańsku. Poprosiłem tatę, abyśmy pojechali pod Sztutowo, bo tam, koło wsi Łaszka została stwierdzona ostatnio 5 dla Polski siewka złotawa. W miejscu, gdzie siedział ten ptak, siedziało też sporo innych ciekawych siewek. Właściwie to na te inne siewki liczyliśmy, siewka złotawa byłaby tylko miłym dodatkiem. Pojeździliśmy po Żuławach i w końcu znaleźliśmy to miejsce - podmokła łąka. Niestety, po łące jeździły samochody terenowe, więc siewki się wyniosły. Żuławy Wiślane zaskoczyły mnie przede wszystkim... Gołębiami. Miło było co jakiś czas zobaczyć przelatującą turkawkę albo siniaka. Podsumowując nasze obserwacje w tym terenie, widzieliśmy między innymi z ciekawszych:

gęgawa - co jakiś czas przelatujące grupki
świstun 1

bielik 1ad, 1subad
błotniak stawowy 1m,1f,1f,1m
myszołów 1,2,1
krogulec 1f

czajka - 900-1000 w jednym stadzie
łęczak 5, 2
krwawodziób 1,1,1
brodziec śniady 2
kwokacz - głos
kszyk 1
batalion 1,1

rybitwy rzeczne
rybitwy czarne - ostatnie młode na gniazdach, poza tym widoczny przelot
rybitwa białowąsa 1

siniak 1,1,1,1
turkawka 1,1,1

kukułka 1

świergotek polny 1
remiz 1, odzywające się 


Ponieważ mieliśmy jeszcze czas postanowiliśmy pojechać do ujścia Wisły, ale nie od strony Świbna, tam gdzie jest obóz Grupy Badawczej Ptaków Wodnych KULING, lecz od strony Mikoszewa, od której nigdy nie byliśmy w ujściu. Chyba było warto, ostrygojady, kuliki mniejsze... Choć najprzyjemniejsze były rybitwy białoczelne, które żerowały bardzo blisko nas. W ujściu zaobserwowaliśmy między innymi:

nurogęś 4,11,9

bielik 1ad

ostrygojad cn. 2
sieweczka rzeczna 1
sieweczka obrożna 1,1
biegus zmienny 3,4,14
biegus krzywodzioby 1
piskliwiec 2
kwokacz 2
kulik mniejszy 5,2

śmieszki
mewy siwe
mewy srebrzyste i 'typ srebrzyste'
mewy siodłate
mewy małe
rybitwy białoczelne, kilka żerujących przy plaży bardzo przyjazne
rybitwy czubate
rybitwy rzeczne
rybitwy czarne 



Szkoda było wracać z Mewiej Łachy, jednak plażowanie zawsze będzie przyjemne. Ostatnim naszym celem, właściwie już nie ptasim był Most Lisewski w Tczewie. Bardzo ładny most :), a do tego gnieżdżą się na nim 2 pary pustułek. Po Tczewie jechaliśmy już do Torunia, gdzie pożegnałem się z Olkiem. Było mi bardzo miło! Liczę, że Olek opisze nasz wyjazd trochę dokładniej, bo mi się jakoś strasznie język plącze :P



siniak


czajki

łęczak

rybitwa białowąsa

młoda śmieszka

turkawka

jaskółki plażowały z nami


rodzinka nurogęsi

mewa mała z mocno zniszczonymi piórami

bielik lądujący w rezerwacie

rybitwa białoczelna pod światło

kuliki mniejsze

rybitwa czarna


rybitwa czubata




rybitwa białoczelna

bielik i zaniepokojona rybitwa rzeczna

sieweczka rzeczna


rybitwa białoczelna


śmieszka

mewa srebrzysta

pustułka





walka grzywaczy pod światło - nie mogłem się zdecydować które wrzucić...

zwycięzca walki grzywaczy

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz